Tuesday, December 14, 2010

risau...kecewa.

haish..perempuan ni kalau tak tulis pasal hati dan perasaan,tak boleh ke? semua nk ikot perasaan. haish!!!

bukan ikut perasaan..tapi hakikatnya perempuan ni kekuatan dia adalah perasaan dia. bukan dia sengaja nk ikut perasaan membabi buta [ok,aku bukan mencarut,tapi mmg ada dlm kamus]. lagi pon,kita ni manusia. bukan komputer atau robot yang boleh di "setting". ok,tanak rasa risau,delete risau. save gembira. [otak lu..] kalau blh buat macam tu,takde la ibu2 yang berasa bertanggung jawap,risaukan anak dia yang tak blk2 walau dah lewat malam. takde la awek atau pakwe yang akan rasa berbunge2 riang bila pasangan dia kol dia byk2 kali bila dia cume bersin dan sakit tekak sikit je [risaula katakan....]. hah,takde!!!! takde la aku bagai nk gile studi sbb nk exam final ble blh delete rasa risau.

kecewa dengan orang yang kadang2 tak faham dengan kerisauan seseorang. orang risau sebab orang sayang. kalau tak risau,jadi dh kurang sayang. [kau nk ke?]. orang risau tu sebab orang kesah. kalau tak risau tu,jadi dh kurang kesah. [kau mahu ke?]. mmg la kalau kite risau macam mne pon,kite tak blh nk wat pape. tapi perasan tak,dari kerisauaan tu la dtgnya perkataan usaha. bila kita risau,kite akan ade initiatif utk melakukn sesuatu bagi mengelakkan perkara yang dirisau itu dari berlaku. [huh! aku rase mcm dh berfalsampah la pulok.] jadi,risau itu perlu. dan jgn marah bila seseorang perempuan itu risau. sbb itu dh kerja dia. sebagai seorang anak,pelajar,isteri,ibu,nenek dan hamba Allah. jgn minta dia utk tidak risau. sbb bila dia tak risau,bermakna dia kemungkinan besar sudah tidak peduli.[hah!! masa tu,baru padan muke kau]

lek lu...lek lu...[rileks...rileks...byk la kau pnye rileks!!!]

tarik nafas panjang.....hembus....~ ape kes aku wat sume nih??? dh mcm ibu nk bersalin dh nih.

weng...~

untuk bakal suami ku..

saya tak cantik macam itik.
tapi saya boleh senyum walau tak cantik bila kamu penat dan emo.

saya tak ayu macam penyu.
tapi saya boleh jadi ayu bila berdua dengan kamu.

saya tak selalu masuk dapur.
tapi saya boleh masak bahan mentah sampai masak. [dan kamu blh mkn.]

saya tak lembut macam penari kebudayaan.
tapi saya sedia untuk bertukang,memanjat atau baiki apa2 yang rosak kat rumah kita bila kamu sibuk.

saya tak mesra macam penyambut tetamu.
tapi saya blh cakap lembut2 hari2 kalau itu yang kamu mahu.

saya tak senang untuk mengalah.
tapi saya akan cuba mengalah dgn kamu. [sebab kamu comel]

saya tak la seorang yang rajin.
tapi saya akan rajin bila kamu rajin untuk tidak letak pakaian sepah2 atas lantai.

saya bukan budak baik yang dengar kata.
tapi saya blh dengar kamu bercerita walau kadang2 saya tak paham pon apa yang kamu cerita.

saya tak sempurna.
tapi kamu yang buat saya sempurna..

weng.....~

Saturday, December 11, 2010

aku sedih..nak peluk..

rasa nk bli teddy bear besar2. lagi besar dari aku. so nnt dia blh peluk aku ble aku sedih.

Wednesday, December 1, 2010

bulan ini...disember ini.

bulan ini...tahun lepas....
bulan ini...tahun ini....bulan ini....
aku tak sabar...
aku kn jadi seorang puteri..
anganan tiap gadis dimuka bumi...
akulah sang ratu...bersama raja menemani..
bulan ini, tahun lepas..
bulan ini tahun ini..
cepat la tiba..lekas la menjelma.
bulan ini..tahun lepas.
bulan ini..tahun ini...aku menanti.

Friday, November 19, 2010

flasher!! [bukan sbb mlm ni "mlm jumaat" aku tlis bende nih]

penah ke korang dgr perkataan nih? pernah rasa? [perisa ape?] maksud aku,pernah alami ke.....hadoi~ 

A person who displays his or her body in a form of indecent exposure (flashing genitals, breasts, buttocks, etc.)
terima kasih wikipedia.


snang cite,camni r..ble seseorang tu,tak kirelah laki ke pempuan,mereka nih mendapatkan kepuasan seks dengan cara mendedahkan private part dorg kpd orang yang tak dikenali. ini dilakukan berkali-kali. yaaa...berkali-kali. ade gak yang buat sbb nk dapatkan perhatian dari org. [aku pon taktau la nape dorg gne cara nih. malu kot tunjukkan kemaluan]
mmg sape yang buat ni dia mentel r.. ade psychological disorder. aku tak penah la kene bende nih. tapi kawan2 aku penah. slalu yang buat nih laki r... dan yang kenenye pempuan r..


pe kes la aku cite pasal bende nih memalam buta. haish. muahaha. kurang kerjan[bahasa jawa,bukan salah eja].


aku cuma terfikir. mereka yang bergelar flasher nih,mesti ske bile tgk kite terkejut. melatah, memalingkan muka. aku nak tau sgt,ape riaksi dorg ble dorg flash then org pempuan tu wat muke blur gile nak mati. serius!!!! blur. pastu berlalu pergi perlahan-lahan tanpa perasaan. tolong la bagitau aku,sape2 yang pernah wat cmni. tolong la bagitau ape riaksi makhluk flasher itu....!!!!!!


ok,aku merapu dikala tinggal 4 hari nk exam final. argggghhh!! demmm!

Sunday, November 7, 2010

penulis malam..

andai lidah tidak lagi berbicara,
pena menari melakar pelangi..
bukanlah pujangga mengharap simpati,
cuma dijiwa bergolak meronta..
sekiranya hati dapat berkata..
gundahnya tak sudah mata berkaca..
kalaulah kaki bisa menapak..jauhku lari serata dunia.
mencari satu jawapan pasti..
jawapan yang mengandungi seribu erti..

malang...
aku kapal tak bernakhoda.
bertualang sendiri bertemankan bayang.
kemana arahku..
kemana akhirku....
hanya menunggu..
sungguh..bisanya tertusuk sembilu.
kecil..tidak terlihat memakan daging..
hari demi hari...waktu demi waktu...
lukanya didalam berdarah merah..
diluar cantik,dipandang tak sudah....

Tuesday, October 12, 2010

seronok wat ECG

pengalaman hari ni..

aku tak bape sihat sebenarnya lately. sakit dada. huh,serius sakit dan mmg tanak pon sakit tu dtg. dh setahun aku de sakit nih. tapi tak ske jump doktor,malas. tapi sejak 2 mggu ni..sakit tu makin teruk. paling lama aku kne....sakit tu berlarutan dh nk dekat 12 jam. hah!! mmg tak boleh tdo la. sbb ble baring tambah sakit.

so aku decide arini nk jmp doktor. mcm2 la pulak dia tanya. huu..lagi segan,doktor tu adalah doktor unit aku mse aku posting medicine 3rd sem. dh la mse 3rd sem tu aku hampeh. tanya sume tak leh nk jawap. huhu....anat dan physio terbang sume ilang. hahaha. tapi aku rase dia tak ingat kot... sbb dia cme 2 ke 3 kali je amik kelas. haha.

done!! last2 dia suh wat blood test. BLOOD TEST????? haha, hamik kau....!!!!
aku bukan la fobia dgn darah. takut darah. cume....aku de problem sket...je. aku akan nk pitam bila tiap kali kne cucuk. tak kesah la..cucuk utk amik darah, cucuk nk masuk ubat..tercucuk pin mse nk pakai tudung...tercucuk duri ikan...duri bunge ros...ape2 klu tercucuk ke..kne cucuk ke... aku akan pitam.

haaaaa..parah!! aku sorg pulak nih. huhu..kuat kn diri. dlm hati tu bape kali ulang..
takde pape...takde pape..takde pape... ok...ok...ok.... haha. lpas "bayar" bil [wlu sbnrnye tak byr pon sbb nnt my DADDY akn bayar,bkn sugar daddy..JPA da..] g la lab..tempat org bg darah dorg utk dimasukkn dlm botol2 kecik....

test yang aku kne...
1. hb count [ doktor ckp sbb aku pny hb dlu rendah,jd nk tgk cmne lak skrg]
2. ESR
3. serum TSH

seram gak mle2...wlu dh byk kali je withdraw blood nih. tp,cuak sbb kali ni sorg2. takut pitam. ingt lagi dlu. aku melakukn aksi bahaya. g klinik nk amik hep B puny vaccine.. kne cucuk.. blk dgn rasa nk pitam tuh..aku drive!! nseb bek sampai umah dgn slamat. lampu isyarat kat jln mcm nmpk tak nmpk je. hahaha.. huhu,tp alhamdulillah...aku tak pitam kali ni....huh!!!!! teror la... hahaha..bangga dgn diri sendiri. [ala...bukan bangga mendabik dada...tapi gembira la sbb tak pitam]

tp....paling bes arini....aku wat ECG. hah!! pengalaman..... slama aku dok g hospital hari2 [kecuali ahad] tak pernah la pulak ku tgk org buat ECG. alih2 aku sendiri y kne. huhuhu....bes2. mcm de letrik lalu dlm bdn. geli pon ade. haha.....byk glie wayar dia letak. sambung kat kaki..kat tangan...kat bdn..... cuak pon ade gak mle2. mse tu terbayang mcm dlm tv. cite y dorg buat robot ke...cite alien ke...y wayar byk2 berselirat. pastu dia amik data dr bdn kita....dr otak kite....[pengaruh tv melampau].

wlu aku terpaksa ponteng posting ortho arini..tapi berbaloi... sbb aku dpt pengalaman.
hah!! bercerita macam org tak sakit je. mmg tak sakit pon sekarang. dia cuma dtg tibe2 ikut ske ati dia je.....

AKU NAK EXAM DH...ISNIN DEPAN!!!!!semoga aku lulus dgn cemerlang.gemilang dan terbilang....


Sunday, October 10, 2010

high sekejap.

hah!!!!! kn dh ckp...siti ni bgus.... huhuhuhu...smlm tak sempat nk tunjuk kat ckg keje skolah y dh dibuat. ckg sibuk dok betulkan tulang org dlm ot. hahahahaha...arini OPD,cik siti nih pon dgn konfidennye menunjukkn kije skolah y tertangguh....

"nice.....very good note" sehelai demi sehelai dia belek note aku....

pergh!!! melayang2 bila dipuji. huhuhu.... astaghfirullah... riak dlm hati. hah!
bukan ape dik...dh kamu tak buat kije skolah...tangguh2...kne la wat yang terbaik... nmpk la y sebenarnya kamu nih bkn tak berminat... cuma sibuk dan tade mase je... hehehe[yo la tuh...].




Thursday, October 7, 2010

luruskan budak

siti, dia nih sebenarnya dh nk exam. 3rd sessional. huhu..tapi duk macam nih jugak. tapi yang menariknya..harini dia tak dapat attenden posting ortho..sbb dia tak buat kerje yang ckg dia suruh buat. hahaha...buat pertama kalinya dia tak dpt kedatangan sbb dia tak buat kerja sekolah. haha...tu je la nk cite. dan alang2 dh ckp pasal ortho nih.. meh cite sket pasal orthopedics. [sbb skrg siti nih tgh posting ortho].

ortho = straight
pedics = children

smlm..ckgu dia cerita bende nih la. orthopedics nih,dia... ceritanya.... sebenarnya... asalnya.... [banyaknya 'nya'] dorg nih nk seteretkn tulang belakang budak2 kecik..sbb dlu penyakit nih [scoliosis-medical condition in which a person's spine is curved from side to side.] kot y mula2 muncul. hahaha..ske hati stoberi cik siti je wat kesimpulan sendiri. tapi tu lah y siti paham masa dia didlm kelas semlm....

banyak lagi yang diajar smlm..
fracture [patah tulang]...
dislocation[tulang keluar dari soket]...
subluxation[kira macam dislocation,tapi tulang tu tak kuar dari soket,dia lari sket la...]

siti nih..bkn la jahat..tak siapkan keje skolah... walau tak siap,tapi dia baca tau....kalau tny... insyaAllah,blh la jawap.. cuma naseb je kurang baik,kalau ikot jadual..bukan ckgu tuh y dtg mengajar hari ni...jd,dia dgn jayanya membaca fracture.... siap complete satu bab fracture patho dia bace dan wat nota. jadi dia tak buat la keje yang ckgu tu suh buat.. mne la cik siti nih nk tau.. tetiba ckgu tu y dtg ajar ari ni. hehehe..nseb la kamu siti...

tapi dia dh siapkan dh keje tu ptg td... bende dh bace dh,cuma tggal tulis dn susun je..
huhuhu.....

nomnomnom.....

Sunday, October 3, 2010

LAFAZ SAKINAH


wahai perasaan..
ku layarkan bersamamu sebuah harapan
ke samudera penuh godaan
sang camar beriringan menunjuk jalan
agar aku tak kesesatan dilambung gelombang
atau kehilangan arah jalan pulang....
wahai perasaan yang tak pernah terpuaskan
kemana lagikah haluan harus ku halakan?
akhirnya dalam pelayaran belum kesudahan..
ku temukan sebuah pelabuhan
untuk ku pujukmu wahai perasaan..
oh Tuhan..berikaku percikan nurMu..
agar aku tak kesesatan..dan tahu jalan pulang...

Thursday, September 23, 2010

benda boleh fikir kan..... tak salah orang...

mana tak marah kalau benda tu patut marah. kalau tak marah,kata tak sayang. pelik lah kalau tak marah. kenapa berharap kita takkan marah benda yang patutnya orang akan marah. jadi tak boleh la salahkan orang yang marah kalau kita sendiri yang nak buat,dah buat,sedang buat sesuatu yang akn buat orang marah. logik kn....???????

Saturday, August 28, 2010

nikah gantung...

Taysir Az Ziwaj ialah " Permudahkan Proses Perkahwinan " terutama kepada anak - anak muda yang tidak berkemampuan dari segi material untuk mendirikan rumahtangga tetapi dalam masa yang sama mempunyai keinginan yang tinggi untuk hidup berpasangan .

Islam adalah agama yang penuh dengan rahmah dan berkah. Ia diutuskan oleh Allah swt Tuhan yang mencipta manusia bukan untuk menghalang atau menidakkan keperluan manusia seperti keinginan [ nafsu ] syahwah dan sebagainya tetapi Islam datang untuk membetulkan dan memandu manusia agar melunas keinginannya secara yang betul , benar dan baik .

Gejala seks bebas [ zina ] dan rogol adalah angkara nafsu yang tidak terkawal dan ia disalurkan secara tidak betul , tidak benar dan membawa keburukan kepada diri dan orang lain . Sedang Islam menggalakkan perkahwinan [ aqad nikah ] agar hati manusia tenteram dan tenang serta nafsu dapat dikawal . Ini membawa kebaikan kepada semua ummat manusia .ala

Firman Allah swt yang bermaksud :

dan kahwinkanlah orang - orang bujang [ lelaki dan perempuan ] dari kalangan kamu dan orang - orang yang soleh dari hamba - hamba kamu , lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin , Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah swt Maha Luas rahmat dan kurniaNya lagi Maha Mengetahui .

An Nuur : Ayat 32


Perkahwinan yang digalakkan oleh Islam ini sewajarnya dipermudahkan prosesnya agar generasi muda negara tidak liar dan kemaruk nafsu lalu terjebak dalam kancah seks bebas [ zina ]. Memudahkan prosesnya boleh dilakukan oleh pihak berwajib [kerajaan] seperti [ sekadar menyebut beberapa contoh ] :

  • Memberi peruntukan kepada pasangan muda yang ingin berkahwin
  • Memberi insentif sebagai galakan berkahwin
  • Mengurangkan karenah birokrasi yang menyulitkan
  • Kursus dan khidmat bimbingan perkahwinan secara percuma
  • Menganjurkan perkahwinan beramai - ramai yang menjimatkan
  • Mendidik masyarakat dengan budaya sederhana dalam majlis perkahwinan
  • Merendahkan hantaran perkahwinan

Antara kaedah mempermudahkan proses perkahwinan ini ialah Nikah Khitbah atau dalam bahasa mudah disebut oleh masyarakat kita sebagai Nikah Gantung . Nikah Khitbah adalah sama seperti nikah biasa mengikut hukum dan perundangan Islam yang mempunyai 5 rukunnya iaitu :

  • Suami
  • Isteri
  • Wali
  • Saksi
  • Aqad [ Ijab Qabul ]

Cuma bezanya ialah pasangan pengantin [ suami isteri ] tidak tinggal serumah dalam tempoh - tempoh tertentu kerana beberapa keadaan seperti [sekadar menyebut beberapa contoh] :

  • Masih menuntut di kolej atau uniersiti
  • Tidak mempunyai kemampuan menyewa rumah
  • Belum bersedia menanggung komitmen kehidupan berumahtangga

Justeru itu , buat tempoh tertentu pasangan suami isteri yang telah dinikahkan itu tinggal berasingan [ atas persetujuan bersama kedua - dua pihak ] dan barangkali tinggal bersama keluarga masing sehinggalah mereka merasakan segala halangan diatas telah selesai dan mereka benar - benar bersedia mengharungi kehidupan berumahtangga yang besar tanggungjawabnya.

Kelebihan Nikah Gantung ini ialah mereka adalah pasangan suami isteri yang sah mengikut hukum agama dan undang - undang negara . Andai dalam tempoh itu mereka bertemu , keluar makan , dating , study bersama bahkan kalau mereka terlanjur sekalipun mengadakan hubungan seks , maka apa yang mereka lakukan itu tidak salah atau tidak haram .

Andai berlaku kehamilan , maka pasangan itu tidak perlu panik terutama pihak gadis yang hamil kerana ia menghamilkan anaknya yang sah nasab [ keturunan ] . Bahkan nanti mereka tidak perlu malu dan menjauhkan diri dari keluarga kerana keluarga pula akan menyambut kedatangan bayi itu dengan bangga dan bermaruah .

Kes buang bayi yang berleluasa hari ini rata - ratanya adalah ekoran rasa panik dan hilang pertimbangan akibat malu dan hilang maruah dari pasangan terbabit. Malah mereka juga takut untuk kembali kepangkuan keluarga justeru mereka mengetahui bahawa hubungan mereka salah dan mereka hamil hasil hubungan terlarang . Ia memalukan keluarga dan mencemarkan maruah bangsa dan agama . Akhirnya , jalan pintas dan terdesak yang ada pada mereka ialah buang bayi tersebut dengan harapan selesai masaalah dan beban yang mereka hadapi tanpa mereka menyedari bahawa akan mencetus bencana yang lebih parah kepada sosial negara .

Sebenarnya Nikah Khitbah ini pernah dilakukan dalam masyarakat Arab . Menurut amalan tersebut , sewaktu majlis pertunangan , ia dilangsungkan sekali dengan majlis aqad nikah [
halflun nikah ] tetapi mempelai tidak boleh tinggal sekali [serumah] sehingga berlangsungnya pula majlis perkahwinan [haflul Qiran] . Terkadang tempoh itu [ antara pertunangan dan perkahwinan menjangkau tahun lamanya.]

Dalam masyarakat Melayu , amalan ini sebenarnya pernah diamalkan sebelum ini dengan nama Nikah Gantung . Ia pernah di kaji oleh beberapa Anthropologist seperti Paletz , Djamour
dan Jones. Mereka mengistilahkan Nikah Gantung sebagai "Suspended Marriage Contract" iaitu satu fenomena sosial yang diamalkan oleh masyarakat Islam di Asia tenggara .

Malah menurut Abdul Jalil Borhan , perkara yang berkaitan dengan Nikah Gantung terdapat dalam seksyen 112 [dalam bahagian 5] enakmen Pentadbiran
Agama Islam Johor.

Perbahasan Hukum

Salah satu dalil yang digunakan oleh sebahagian para alim ulama' ialah Perkahwinan Rasulullah saw dengan Aishah rha. menurut hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim , Rasulullah saw telah mengahwini Aishah ketika berumur 6 tahun dan hanya duduk serumah ketika Aishah berumur 9 tahun . Hadis ini menjadi dalil berlakunya aqad nikah , maka bukan menjadi kewajipan bagi mempelai untuk terus tinggal serumah terutama atas persetujuan kedua pihak untuk beberapa tempoh yang dipersetujui.

Apabila pasangan pengantin [ nikah gantung ] bersetuju untuk tinggal berasingan kerana beberapa perkara yang diambil kira seperti yang saya sebutkan di atas tadi , maka tidaklah berbangkit isu nafkah batin [
jima' \ bersetubuh ] . Apa yang timbul ialah perbahasan dari segi nafkah zahir [ material ] . Berkait perkara ini , kita mempunyai beberapa pandangan :

a] Mazhab Zahiri seperti yang dinyatakan oleh Ibn Hizam iaitu nafkah ini [ nafkah zahir ] wajib dengan berlakunya aqad , maka selepas sahaja aqad nikah , suami wajib memberi nafkah zahir kepada isterinya .

b] Pandangan Jumhur ulama' iaitu nafkah zahir itu hanya wajib apabila isteri memenuhi syarat - syarat tertentu seperti isteri menyerahkan diri kepada suami [ berpindah ke tempat suami ] , boleh melakukan istimta' [ mengambil keseronokan] , jima' [ bersetubuh ] , isteri tidak keluar rumah tanpa izin suami dan seumpamanya .

Nikah khitbah dapat disimpulkan bahawa : bebanan nafkah itu tidak diwajibkan ke atas suami sekiranya kehidupan biasa suami isteri belum berlaku . Bagaimanapun sekiranya suami isteri tersebut keluar bersama , maka tiada halangan dari segi hukum syara' kerana mereka adalah suami isteri yang sah. Demikian juga andai berlaku kehamilan maka bayi itu sah dan mereka boleh menjalani kehidupan berkeluarga seperti biasa yang sah. Tidak perlulah mereka melarikan diri , buang bayi dan menggugurkan bayi atau membunuhnya .

Tegasnya saya sebutkan disini , terutama kepada pihak berkuasa agama , ibu bapa dan seluruh anggota masyarakat termasuk anak - anak muda agar mereka kembali kepada cara hidup Islam . Walaupun nikah gantung ini kelihatan seperti baru dalam negara kita bagi sesetengah pihak , tetapi ia lebih baik dari kita membiarkan anak - anak gadis dan teruna kita berpeleseran , bergaul bebas lalu akhirnya mereka terjebak dalam kancah seks bebas dan penzinaan yang memalukan . Bukan sahaja maruah keluarga dan agama tercalar , murka Allah swt itulah yang paling ditakuti.

Disediakan Oleh

Ust.Nasruddin Hassan At Tantawi

Ketua Pemuda

Dewan Pemuda PAS Pusat

Thursday, August 5, 2010

10 sifat calon suami yang baik.

Jika anda seorang wanita, carilah lelaki yang mempunyai sifat-sifat berikut.
Jika anda seorang lelaki, jadilah seorang lelaki yang mempunyai sifat-sifat berikut.

1. Kuat amalan agamanya. Menjaga solat fardhu, kerap berjemaah dan solat pada awal waktu. Auratnya juga sentiasa dipelihara dan memakai pakaian yang sopan. Sifat ini boleh dilihat terutama sewaktu bersukan.

2. Akhlaknya baik, iaitu seorang yang nampak tegas, tetapi sebenarnya seorang yang lembut dan mudah bertolak ansur. Pertuturannya juga mesti sopan, melambangkan peribadi dan hatinya yang mulia.

3. Tegas mempertahankan maruahnya. Tidak berkunjung ke tempat-tempat yang boleh menjatuhkan kredibilitinya.

4. Amanah, tidak mengabaikan tugas yang diberikan dan tidak menyalahgunakan kuasa dan kedudukan.

5. Tidak boros, tetapi tidak kedekut. Tahu membelanjakan wang dengan bijaksana.

6. Menjaga mata dengan tidak melihat perempuan lain yang lalu lalang ketika sedang bercakap-cakap.

7. Pergaulan yang terbatas, tidak mengamalkan cara hidup bebas walaupun dia tahu dirinya mampu berbuat demikian.

8. Mempunyai rakan pergaulan yang baik. Rakan pergaulan seseorang itu biasanya sama.

9. Bertanggungjawab. Lihatlah dia dengan keluarga dan ibu bapanya.

10. Wajah yang tenang, tidak kira semasa bercakap atau membuat kerja atau masa kecemasan

Saturday, July 24, 2010

bila tgk couple [tak kesah la,couple y "couple",atau yang dh bertunang,atau y dah berkahwin,y tua, y muda] berdua,dan bila mereka melakukan sesuatu yang "sweet". pasti akan timbul satu perasaan cemburu yang amat sgt. haaa..itu la perempuan. bagi yang lelaki,aku tak tahu. tak pernah berpengalaman menjadi seorang lelaki.
tiba-tiba aku terfikir..dan aku lupa bila kali terakhir aku berada dalam "keadaan" itu. yaaa..."keadaan" itu. maaf,kerana sudah lama tidak terasa.

Sunday, July 11, 2010

namunku punya hati.

Friday, July 2, 2010

wanita bergelar isteri..

* Jika seorang istri menangis dihadapanmu, itu berarti dia tidak dapat menahannya lagi...

* Jika kau memegang tangannya saat dia menangis, dia akan tinggal bersamamu sepanjang hidupmu..

* Jika kau membiarkannya pergi,dia tidak akan kembali menjadi dirinya yg dulu, selamanya!

* Seorang istri tidak akan menangis dgn mudah, kecuali di depan org yg sangat dia sayangi, dia akan
menjadi lemah!

* Seorang istri tidak akan menangis dng mudah, hanya jika dia sangat menyayangimu, dia akan
menurunkan rasa EGOnya.

* Wahai suami2,jika seorang istri pernah menangis krnmu,tolong pegang tangannya dng penuh
pengertian. Karena dia adalah org yg akan tetap bersamamu sepanjang hidupmu disaat kau
terpuruk terlalu dalam ...

* Wahai suami2, jika seorang istri menangis karenamu, tolong jng menyia nyiakannya.

* Mgkn, krn keputusanmu, kau merusak kehidupannya.

* Saat dia menangis didepanmu, saat dia menangis krnmu. Lihatlah jauh kedlm matanya. Dptkah kau
lihat dan kau rasakan SAKIT yang dirasakannya karenamu ?

Pada hari penciptaan PEREMPUAN. MALAIKAT bertanya kepada TUHAN
" Apakah keistimewaan dari ciptaanMU ini ? "

Lalu TUHAN menjawab
"Ada banyak KEISTIMEWAAN yang dimiliki oleh ciptaanKU ini".. Dibalik KELEMBUTANYA dia memiliki kekuatan yang begitu dahsyat..

* TUTUR katanya merupakan KEBENARAN..

* SENYUMAN'nya adalah SEMANGAT bagi orang yang dicintainya. .

* PELUKAN & CIUMAN’nya bisa memberi KEHANGATAN bagi anak2nya..

* Dia TERSENYUM bila melihat temannya tertawa..

* Dia TERHARU,Dia MENANGIS bila melihat KESENGSARAAN pd org2 yg dikasihinya...

* Dia mampu TERSENYUM dibalik KESEDIHAN'nya. .

* Dia sangat GEMBIRA melihat KELAHIRAN.., Dia begitu sedih melihat KEMATIAN..

* TETESAN air matanya bisa membawa PERDAMAIAN.

Tapi dia sering dilupakan oleh SUAMI krn 1 hal..."...Apa itu Yaa TUHAN ??
Bahwa "Betapa, BERHARGAnya dia"...

Sebarkan ini ke SELURUH ISTRI2 yg soleha dan SUAMI2 yang sahabat semua kenal agar mereka tidak lupa bahwa ISTRI mrk begitu berHARGA...

Saturday, June 26, 2010

HOME..

I'm staring out into the night,
Trying to hide the pain.
I'm going to the place where love
And feeling good don't ever cost a thing.
And the pain you feel's a different kind of pain.

Well I'm going home,
Back to the place where I belong,
And where your love has always been enough for me.
I'm not running from.
No, I think you got me all wrong.
I don't regret this life I chose for me.
But these places and these faces are getting old,
So I'm going home.
Well I'm going home.

The miles are getting longer, it seems,
The closer I get to you.
I've not always been the best man or friend for you.
But your love remains true.
And I don't know why.
You always seem to give me another try.

So I'm going home,
Back to the place where I belong,
And where your love has always been enough for me.
I'm not running from.
No, I think you got me all wrong.
I don't regret this life I chose for me.
But these places and these faces are getting old,

Be careful what you wish for,
'Cause you just might get it all.
You just might get it all,
And then some you don't want.
Be careful what you wish for,
'Cause you just might get it all.
You just might get it all, yeah.

Oh, well I'm going home,
Back to the place where I belong,
And where your love has always been enough for me.
I'm not running from.
No, I think you got me all wrong.
I don't regret this life I chose for me.
But these places and these faces are getting old.
I said these places and these faces are getting old,
So I'm going home.
I'm going home.

Thursday, June 17, 2010

aku tak patut buat perkara tu,aku patut pura-pura yang aku tak tahu. macam aku tak nampak,macam aku tak dapat nampak. aku tak patut perasan kehadiran kamu dari mula lagi.

aku patutnya lari,aku patutnya pura-pura yang aku tak mendengar. macam aku memang tak dengar,macam aku tak dapat dengar. aku tak patut tahu perasaan kamu dari mula lagi.

kenapa itu sangat menyakitkan? kenapa itu berterusan menyakiti?
kecualilah kalau aku dah tak dapat lihat kamu lagi. dan kamu tak de kat sini lagi.
kalau tak..semuanya tetap sama je.

Friday, June 4, 2010

nota kasih buat yang tercinta..

mereka kata merah itu cinta.
tapi bila hadirnya kamu dalam hidupku..semua warna adalah cinta.

mereka kata cinta itu buta.
tapi bila kamu ada disisiku,tak pernah sedetik pun ku terasa gelap atau buta mahupun rabun.

orang kata cinta itu bermakna melepaskan dia pergi.
tapi kamu mengajar aku yang cinta itu adalah perjuangkan,pertahankan apa yang kita miliki.

orang kata cinta itu tak bermaksud memiliki.
tapi kamu mengajar aku yang cinta itu sendiri bermaksud memiliki. memiliki hati,perasaan,ingatan dan kenangan.

ada yang menganggap,cinta itu sentiasa memberi.
tapi bila aku bersamamu..terasa cinta itu adalah menerima. tidak terasa sedikit pun bebanan memberi kerana terlalu banyak yang kamu bagi,hinggakan terasa terlalu sikit aku memberi.

ada yang menganggap,cinta itu bermakna mengasihi.
tapi bila aku mengenalimu..aku belajar yang cinta itu juga bermaksud dikasihi. kerana tiada sesaat pun dimana aku tidak dikasihi,disayangi,dimanja,dan dilindungi.

kamu..kamu tahu siapa kamu. bagiku,kamu adalah kebahagian. kamu adalah senyuman. kamulah sinar.

Wednesday, June 2, 2010

dalam hati nak balik rumah....

nak balik rumah....!!!!
tapi,bila tengok jadual posting psychiatry tadi...macam seronok dan menarik. sangatlah rugi kalau tak turut serta meng'psycho'kan diri selama hampir sebulan.
tidaklah tahu bila lagi masa yang hendak dicuri. kedatangan tidak menjadi masalah kerana dari semester lepas kedatangan aku masih 90% keatas. kelas..pergi atau tidak kadang-kadang tiada beza pun. kelebihan datang kelas,memudahkan untuk membaca buku. tidaklah perlu membaca kesemuanya,cuma baca apa yang cikgu sentuh didalam kelas.
apalah nasib,pelajar medikal kmc. kolej yang luar dari kebiasaan. sungguh,selepas 2minggu peperiksaan yang tanpa henti kecuali hari ahad,kami terus memulakan kelas dan posting seperti biasa. bagaikan peperiksaan itu tidak pernah wujud.

disini,aku sepatutnya menghabiskan baca dan buat nota. tetapi,perjalanan membaca terasa sangat perlahan. jadi aku buat keputusan untuk kerapu[merapu] kerana otak yang cencaru[celaru]. mmm...lapar lah pulak.

NAK BALIK RUMAH!!!!!!!!!!!!

Tuesday, May 11, 2010

lagi 5 ari nk exam..dan aku...???






bukan tak de keje. ade byk keje. tapi,arini mereng je rse. hmmmmm......~ tolong la...~

Thursday, April 22, 2010

khas untukmu,hatiku.


kan aku dah kata..tenang...
berapa kali mahu pesan..tenang.....

Monday, April 12, 2010

andaiku pergi..

Cerita hidup kian berlalu
Membawaku ke penghujung
Kaku langkah kian lemah
Kelu lidah untuk bicara

Langit jingga warna senja
Desir bayu membisik duka
Kealpaan nan semalam
Inginku lepaskan luka silam

Bersama rayu doa
Damba keampunanNya

Andai diriku pergi
Tinggalkanmu sendiri
Usah kau sedih
Usah tangisi duga dari Ilahi

Andaiku pergi dulu
Tiba tika dan waktu
Telah tertulis takdir untukku
Perjanjian yang Maha Agung
Doakanku sejahtera disisiNya

Rasa gentar rasa rindu
Bertarung di fikiranku
Wajah ceria, senyum manja
Kisah kita menghapus resah

Maafkan diriku kasih
Kerna buat kau menangis
Restuiku dengan cinta
Jangan kau titiskan air mata

Pintaku redhailah
Terima kasih atas segalanya

Hidup ini sementara
Ujian pasti setia hati
PadaMu kekasih

Moga rahmat hidayahMu
Mengiringiku, menemaniku
Saat akhir waktu

Bersaksi diriku
Tiada lain hanya Kau satu
Memiliki cintaku
Ku serah segalanya kepada Mu

Thursday, April 8, 2010

Tuhan sahaja yang tahu.

mata mengantuk,badan penat...tapi otak sarat..
tidur entah kemana..

cuba memahami diri sendiri,
cuba menenangkan api yang membara.

penantian satu penyiksaan.
penantian satu pengajaran.
penantian satu pengalaman.
penantian yang seakan sudah dipenghujung.

"Hadirnya tanpa kusedari
Menggamit kasih cinta bersemi
Hadir cinta insan padaku ini
Anugerah kurniaan Ilahi"

"Lembut tutur bicaranya
Menarik hatiku untuk mendekatinya
Kesopanannya memikat di hati
Mendamaikan jiwaku yang resah ini"

Wednesday, April 7, 2010

jika aku jatuh hati..

ya Allah,jika aku jatuh cinta,
cintakanlah kau pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu,
agar bertambah kekuatanku untuk menyintaiMu.

ya Muhaimin,jika aku jatuh hati,
izinkalah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut padaMu agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu.

ya Rabbana,jika aku jatuh hati,
jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling daripada hatiMu.

ya Rabbul Izzati,jika aku rindu,
rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalanMu.

ya Allah,jika aku menikmati cinta kekasihMu,
janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirMu.

ya Allah,jika aku jatuh ahti pada kekasihMu,jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepadaMu.

ya Allah,jika Kau halalkan aku merindui kekasihMu,
jgn biarkan aku melampaui batas sehingg melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMu..
Amin..


doaku,moga kita sama berjaya di dunia dan akhirat.
berjaya dalam mengharungi segala dugaan dan cabaran yang sememangnya menguji kekuatan iman.
kerana tapak iman itulah yang menemukan cinta yang selama ini telah hilang.
semoga cinta yang dicari telah di temui.
semoga Allah meletakkan kita di bawah payung rahmat kasihNya...
insyaAllah...

Sunday, April 4, 2010

muhasabah cinta

Wahai pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dari-Mu
Ku pasrahkan semua pada-Mu

Tuhan baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini ku harapkan cinta-Mu

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang ku rasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya Illahi muhasabah cintaku

Tuhan kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku dengan-Mu

Friday, April 2, 2010

what happen when ur "ex" still care bout u?

aku tak pernah anggap dia ex aku. dn dia tak pernah jadi ex aku...
perkataan terakhir sebelum kami betul2 terpisah...

"awak jgn lupa saya tau"
"awa pun"

orang kata cinta monyet. tak membawa makna apa2. but,bg aku..dia antara kenangan yang paling berharga yang pernah aku lalui. seseorang yang dapat membuatkan aku menunggu dgn penuh setia selama lebih 4tahun tanpa berita,tanpa khabar. seseorang yang membuatkan aku menyimpan surat pertamanya begitu lama. dan aku percaya,kalau dompet ku tidak dicuri waktu itu,pastinya surat itu masih elok aku simpan.

seseorang yang membuatkan aku menitiskan air mata bila pertama kali perjumpa setelah sekian lama dan setiap kali aku terlihat kelibatnya. impak yang sgt kuat dlm hidp aku. dan aku masih belum yakin yang aku bersedia utuk bertemu dgnnya lagi.

apa perasaannya bila mengetahui berita itu? apa responnya bila menerima kepastian itu?
"saya akan sayang awak selagi hayat masih di jasad"

nampk remeh bila ia di katakan oleh seorang budak berusia 12tahun. terasa seperti boleh diabaikan bila ayat itu dikeluarkan oleh seorang budak sekolah rendah. tapi bg aku,ayat itu cukup utk buat aku kuat menanti. dan cukup kukuh utk membuatkan dia ada didalam setiap doaku.

orang akan berkata,"bukan ke dia dh bertunang? knp nk cerita hal lama?" selepas membaca ape yang aku tulis. ya..aku dh pon bertunang. tunangan ku memang tiada tandingan. yang baik itulah dia,y tak baik juga itulah dia. menerima aku seadanya.

tapi kali ini cerita bukan hal kami. ini cerita tentang kenangan dulu,yang tiba2 muncul kembali. andai aku dapat kemasa lalu. akan ku tanya padanya,

apakah kesudahan cerita ini?

Sunday, March 28, 2010

ikang di"tuperware". anjing di"beg sekolah". =P

setelah beberapa bulan ,main fishville kat FB,aku pon decide nk bli ikan yang real punye. sebagai kawan aku dalam bilik y tak semenggah nih. ssh gak nk cari ikan yang bes kat cni. nk bela ikan emas,ssh nk jaga.. kne bli y "motor oksigen kua buih2" tu,pastu ikan emas ni sensetip. lembik. silap sikit,mati. so,aku pong bli la ikan kecik2. mmg kck r. 4ekor ikan wana merah. sekor ikan belang2 itam gold,satu lagi ikan wana ape pon aku tak tau nk ckp,senang cite wana ikan'' lah.

ya....aku tahu...itu taperware. bukan aku tak bli balang. aku bli. cantek..bulat... tapi,nak dijadikan cite,ikan belang itam gold yang aku bg nama "tiger",dia jd bengong ble dok dlm balang tu. dia dok pusing keliling balang. langgar2 balang tu. aku ingat kejap je..sbb kdg2 ikan klu masuk balang baru,mmg jd cm bingung sket. tapi,lama...tetap macam tu. jadi aku pon cuba la pindah ke tempat lain.. tu yang dok dlm tuperware tu. tak kesah la...asal ko tak langgar2 main gile pusing2 sudeyh...
oleh kerana tuperware..jadi,tak la nampak dgn jelas ikan didlmnye.. bukan air yang kotor ye... tuperware tu mmg kaler tu. air tu bersih tau. siap tapis dgn water filter "aquasure" lagih..dijamin suci lagi harmoni.
haa....ni satu lagi pet aku. ''hajing" nama dia. "hajing" ini adalah seekor anjing yang berkepala besar,berbadan kecik. aku rase sbb brain developement dia terlebih dari yang sepatutnya. sbb "hanjing" mmg ske g sekolah. umor baru setahun jagung,sudah mahu belajar medik....
ok...ni bukan pet aku. ni jam tgn tahu. aku sbnrnya dh lama nk bli jam tgn baru. tgk2 jam fossil..byk gile yang berkenan. tapi,aku nih jenis yang penakut nk bli online. jam fossil yang ade kat kedai jam timex dpn maharaja,sume tak lawa. last2 aku berkenan kat jam ni.. citizen pon boleh la... murah sket dari jam2 fossil yang aku berkenan tuh. safe sket duit aku.
ok2...zoom in.....hehehehehehe...dah lama aku tak memakai jam tgn wanita. hahahahahahhaahha. jam tgn wanita kat cni ssh nk cari yang lawa. y nih pon bg aku simple,but nice.tp, kalau tgk titan,lagi la...harap harga je byk,cantiknye tak byk. wat pe....hahahaha.

ape pon,hari ni aku sikit terkilan. sbb tak dapat ikot kengkawan aku berpicnic. sbb pg td aku rase sgguh tak larat,seperti akan demam,dan sakit dada. [laut....~ dah lma tak ke laut..sob,sob,sob]

Wednesday, March 24, 2010

you say aku....

You say aku seperti Barbie
You look so pretty menarik hati
You say aku layaknya peri
Tebarkan cinta di atas bumi

Baby please.. please..
Don’t play on me
Baby please.. please..
Love me, love me

Beibeh beibeh my beibeh
You drive me crazy

Beibeh beibeh my beibeh
My heart is beating honey

Beibeh beibeh my beibeh
Oh please say love me

Beibeh beibeh my beibeh
Beibeh..mmuuuaaacchh

You say aku seperti puteri
Yang kau cari selama ini

Beibeh beibeh my beibeh
You drive me crazy

Beibeh beibeh my beibeh
Beibeh..mmuuuaaacchh

Halo.. Yes!!

saje...bila dh byk sgt keje.

i miss you.

budak "masuk air"


aku suka 2 gambar nih.
p/s: paperbag tu amalina zaimi yang bagi.

saya curi gambar nih.