Monday, March 7, 2011

mengidam..~ dan kegilaan org yang mengidam.

alhamdulillah..dapat gak aku makan mee kari walau masakan sendiri.. asalkan mee kari. dh beberapa hari mengidam.. cari mee kat SPA-R,takdek la pulop..nk g nilgiris..jaoh sgt la pulop rsenye...sepegeti pong jadi la...~
tapi,kalau ada kerang..lagi sedap..mee kari kerang!! mmg feberet famli aku la tu. termasuk aku gak. letak kerang..letak fishkek..fishbol. uish..~ sedap3.


RESEPI KARI SIMPLE :
bahan-bahan
-ayam [potong kecik2,nk besa pon boleeh]
-kentang [potong ikot suke]
-bawang merah
-halia
-bunge lawang dan kulit kayu manis
-cili giling [aku tak ske letak byk2,letak nk bg ade rase pedas je cukup la]
-santan [y tgh diet blh gne susu. tp aku tak ske. tak sedap. santan gak bes.]
-serbuk kari [of coz la kn]
-garam

p/s : sukatan utk bahan2 tu,ske hati korang la.[hahaha..tak membantu sungguh]


cara-cara
1. tumis bawang merah,halia,bunge lawang dan kulit kayu manis. agak2 dh perang tu masukkn serbuk kari. biar tumis jap.
2. pastu masuk cili giling. haaa...ni pastikan masak betul2 cili ni. kang tak sedap. masak sampai pecah minyak lagi bagus...
3. then,masuk ayam dan kentang[aku ni malas nk tunggu masuk satu2,bia dua2 skali ku campak dalam periuk].
4. masuk air dalam suku cawan kot[ni sbb aku nk masak tu 3org je]. haaa..kacau,bia lama sket.
agak2 dah mendidih tu..masukkan santan. kacau..bia la smpai masak.
5. then rase la. pandai2 la korang tambah garam ke..hape ke... aku jarang letak gula dlm masakn aku,kecuali bila mmg masakan tu perlukan manis sket.
6. ada orang letak asam keping atau air asam sket. mak aku pon letak. tapi aku tak letak sbb cili giling aku tu dh agak masam.

mak aku cakap :
kalau masa kite rasa kari kite tu, rasa cm kurang kari..kalau nk tmbah rasa kari,jgn amik sebuk kari trus masuk dalam tu. sebaliknya..panaskan minyak sket kat kuali lain. tumis dulu..agak2 dh masak,baru masuk dlm kari y hampir siap td. kalau tak,rasa dia akn jadi pelik.




okeyh!!!! yang ni..mmg tak de kaitan dalam cite mee kari aku. sape kat dalam dunia ni yang gila nk letak yakult kat dalam mee kari dia????

aku jumpa hobi baru. minum yakult setiap hari. harga sebotol rs10. dalam 70sen gak kot. [mahal ke?]. sbb aku ni ske bende sedap..jadi aku beli la. nseb bek bende ni aku jumpe kat nilgiris je. dan nilgiris tu jaoh sket dari umah aku. takde la aku gila asyik nk bli je. hahahaha..

fakta :
yakult adalah minuman susu probiotik. mengandungi 6.5 billion Lactobacillus casei strain shirota (LcS). strain ini akan pergi ke usus utk kawal sistem pencernaan. ia jugak mencegah dari jangkitan pada usus dan membantu membina immuniti..[diambil dari tulisan kat belakang bungkusan yakult].

apapon..aku sangat gembira hari ini sbb dapat apa yang aku idamkan. dan aku bahagia dapat meneruskan kegilaan aku terhadap yakult..gembira tak terkata. macam dia yang kat bawah ni. seronok kn..
terima kasih encik hanafi. sudi menjadi model hari ini.
p/s: gambar diambil sebelum pergi keje hari 1st.

No comments: