Tuesday, April 5, 2011

nk jadi raja sehari yang jadi raja selama 5tahun???

ditengah2 padang pasir. ada sebuah kerajaan yang sgt maju dan aman. kerajaan ini sgt kaya. penduduknya takde sorang pon y miskin.



kerajaan ini dikelilingi oleh tembok. tembok dibina bagi memisahkan bahagian dlm kerajaan,dgn padang pasir yang tandus.


kerajaan ini diperintah oleh seorang raja yang baik dan adil. bernama raja sehari. mengikut ungdang2 kerajaan ini. raja hanya dibenarkan memerintah selama 5tahun sahaja. selepas 5tahun memerintah. raja yang baru akan dilantik. dan raja yang lama akan dibuang dari kerajaan. dan dicampakkan keluar dari kerajaan. dibiarkan ditengah2 padang pasir y panas utk mati.

maka...setelah cukup 5 tahun memerintah. raja sehari pon,dibuang keluar dari kerajaan. beliau mati kerana haus dan kelaparan. di dalam kerajaan pula,penduduk sibuk berbincang,siapa yang bakal menjadi raja. tiada siapa yang mahu menjadi raja. semua takut dgn padah yang bakal mereka hadapi selepas 5 tahun memerintah. dibuang ke padang pasir dan di biar mati. masing2 menuding jari pada org lain.


tiba2..didalam kekalutan memilih raja yang baru,tampil seorang pemuda. dia tanpa dipaksa..bersetuju utk menjadi raja. ramai yang mengatakan bahawa pemuda tadi gila. ada yang berkata dia sudah buang tebiat. ada yang lega,kerana sekurang2nya bukan dia yang perlu menjadi raja dan mati ditgh padang pasir selepas 5 tahun.

pemuda tadi ditabalkan menjadi raja. dia menjadi raja yang sgt baik dn pemurah. dia jujur..dan byk membawa lebih kemajuan kepada kerajaan td. setelah 5tahun memerintah. seperti yang sebelum2 ni,dia bakal di buang kerajaan. hari2 yang ditakuti telah tiba. penduduk berkumpul beramai2 utk memngusirnya dari kerajaan itu. perlahan2 pintu gerbang kerajaan itu dibuka.

alangkah terkejutnya semua penduduk. bila dibuka sahaja pintu gerbang. dilihat mereka sebuah taman yang sgt cantik. lebih cantik dari keadaan didalam kerajaan itu. semua orng terpinga2. sang raja cuma tersenyum sahaja. mereka semua memandang kearah raja dengan penuh tanda tanya.
"aku cuma membuat persediaan sahaja. aku tahu aku bakal dicampakkn keluar dari kerajaan ini. jadi aku tukarkanlah padang pasir disebelah kota ini menjadi taman yang indah. disaat kamu semua lena tidur,aku arahkan pekerja2 supaya menyiapkan taman ini utk aku secara rahsia"


penduduk sgt kagum dgn kebijaksanaan raja itu. maka penduduk disitu tak jadi nk buang raja td. dia terus menjadi raja dinegeri itu sampai keakhirnya..

pengajaran cerita:
kita anggapkan raja tu sebagai kita. kita adalah raja kepada diri kita. kerajaan pula adalah dunia kita sekarang. padang pasir pula sebagai dunia akhirat. jadi,kita sebagai raja kepada diri kita,kita tahu yang kita akan mati. kita jugak yang tentukan sama ada akhirat kita baik atau tidak.

kalau kita jadi seperti raja sehari,yang asyik dgn hal kerajaan,tetapi tak memikirkan yang dia akn dicampak keluar dari kerajaan. maka,kita akan jadi orng yang asyik dgn dunia sahaja. tanpa memikirkan akhirat.

tapi,kalau kita jadi seperti raja pemuda. yang melakukan tangggungjawapnya pada kerajaan dan berusaha memikirkan penyelesaian apabila dia dicampak keluar dari kerajaan. maka,kita kan menjadi orng yang berjaya didunia dan mendapat keindahan di akhirat.

8 comments:

Lya Dania said...

nice story~
beshh!!!!^.^

cik ungu said...

gambar raja last tu mmg kompem..


inchek hanafijaafar

hanafijaafar said...

haha, memang sebijik sebijan dowh....

AnumLaptopRosak said...

terbaeeekkkk

intan said...

humang aih gigih nya melukis..
hahaha.
oh btw cerita yang nice lah!

cik ungu said...

hanafijaafar : mane ade sbijikk.. gambar tu lagi hensem kot.

ash said...

nak share bole tak??pls pls pls....hahhahhaha...good job!

kotak said...

blh....share la... hehe.